Thursday 5 May 2016

Harga Kereta di Arab Saudi / Car Price in Saudi Arabia

Bila baru sampai negara orang mesti kita perlukan pengangkutan. Dalam fikiran kita mesti terbayang kereta apa nak beli nanti. Mahal ke murah kereta di Saudi ini. Itu normal.

Ini sedikit maklumat kereta di Saudi. Banyak baca orang sarankan beli Toyota Fortuner kan? Lupa kan jela. Sebab dalam bulan Mac 2016 baru ni kerajaan Arab Saudi mengharamkan kenderaan 7 tempat duduk (7-seater) kepada pekerja asing di Saudi yang ahli keluraga kurang dari 5 orang. Alasannya bagi mengelakkan penyalahgunaan kenderaan ini sebagai teksi sapu dan seangkatan dengannya.

Pak Arab pun Pandai Drift..


Keratan Arab News pada 13 Mac 2016


Berbagai-bagai reaksi yang dapat diluahkan oleh pembaca atas talian, ada yang menyokong, ada yang tidak puas hati dan ada yang menerima dengan tabah. Hihihihi....





Komen dari Pembaca Atas Talian


Biasalah tu benda baru. Harga kereta di Saudi sangat lah murah berbanding dengan di Malaysia. Sebab sini takde cukai import kereta dan duti eksais. Kalau Kia Sorento di Malaysia harganya dalam lingkungan RM150ribu, tapi di Saudi hanya dalam lingkungan SR80ribu. Separuh dari harga di Malaysia. Hyundai Tucson di Malaysia lebih kurang RM130ribu di Saudi hanya SR70ribu. Toyota Fortuner di Malaysia RM100ribu di Saudi dalam SR85ribu.

Kia Optima 2015 Promosi Bulan April 2016


Kia Sorento 2016 Promosi Bulan Mei 2016


Nissan Promosi Bulan April 2016


Hyundai Promosi Bulan Mei 2016


Mazda CX9 Promosi Bulan Mei 2016


Mazda 6 Promosi Bulan Mei 2016

Mazda 3 Promosi Bulan Mei 2016


Chevrolet Camaro 2015 Promosi Bulan April 2016

Ada rezeki boleh lah korang beli kereta idaman di Saudi. Tapi ada segelintir juga tak minat beli kereta tetapi hanya menyewa kereta untuk jangkamasa panjang. Mungkin tak nak ada komitmen di Saudi. Lagipun kereta di Saudi boleh dibeli dengan 2 cara sama ada secara tunai atau loan/lease dari bank/ institusi kewangan. Bayaran balik loan pun maksimum hanya sampai 60 bulan (5 tahun). Tepuk dada tanya selera.

No comments:

Post a Comment

Language and Manners: Comments which include offensive or inappropriate language, or considered by the blog owner to be rude and offensive, will be deleted. In the interest of fair play, no personal attacks are permitted in this blog's comments. You may question or argue the content, but not attack the blogger, nor any other commentators. Failure to respect fellow participants on this blog could result in removal and blocked access. Let's enjoy a personal and evocative conservation!

Know us

Hi! We are Husband & Wife, creator of this website. We was born in Malaysia. We’ve been traveling the world since 2012 and created this website just to share our experience and memorable moment. We were never a big traveler.
It’s time to stop dreaming of travel, take that once in a lifetime trip, and start traveling cheaper, better, and smarter.

Followers

Contact us

Name

Email *

Message *