Friday 21 October 2016

Musim Sejuk di Jubail

Assalamualaikum,

Kali ni nak bercerita pasal musim sejuk di Arab Saudi. Ehh, jangan ingat Arab Saudi negara padang pasir iklim dia musim panas dan kering setahun ye. Arab Saudi pun ada musim sejuk, musim hujan gak tau...haha. Selalunya, musim sejuk ni (sejuk dan kering) bermula pertengahan Oktober hingga Mac, manakala musim panas bermula April hingga September. Suhu sejuknya boleh mencecah bawah dari 10’C. 


Tengahari pn boleh berkelah..sejuk ngat
Husband aku ckp, kalau peralihan musim ni mesti ada sandstorm yg agak kuat gak diikuti dengan hujan. Tu tanda2 la tu nak masuk musim sejuk or panas. Husband aku g keje siap ambik gambar tunjuk bukti sandstorm melanda Jubail. Wow, aku cam takut gak kan, haha. Husband aku ckp, keta terpaksa benti kt tepi jalan tu sbb nak bawak keta tak nampak jalan, tunggu bg reda sikit then baru boleh gerak. Angin kuat tu boleh dengar la bunyinya bila dalam rumah.. Aku nebes beb, takut runtuh bangunan bagai. Tgk tu imagination aku mcm mana? kahkahkah

Ni pun first time gak aku tgk hujan kt padang pasir ni. Punya la rindu kt hujan. So, kita kt Malaysia tu patut bersyukur ye bila hujan turun. Kt Saudi ni ko nak tgk hujan pun susah..siap buat solat hajat nak minta hujan turun.. bayangkan lah. 

Kalau di Jubail ni, musim sejuk agak ekstrem nak banding dengan Makkah dan Madinah, mungkin sebab kami dihujung Timur Arab Saudi. Pertukaran musim panas ke sejuk adalah pengalaman pertama kami di sini. Aku igt musim sejuk kat Jubail ni biasa2 je la, macam musim hujan kt Malaysia tu, sejuk gitu2 je la kan. haha Rupanya salah tanggapan aku, bapak sejuk oii, aircond ko mmg takkan buka la seharian. cuaca sejuk kt luar tu dah mcm aircond je bila dlm rumah. Bila musim panas aircond 24jam, ni dah terbalik pulak. Aku mmg tak tahan sejuk2 ni, awal2 tu pakai la baju 2 3 lapis nak panaskan badan. Sbb aku tak bawak sweater pn dtg sini.. bajet sejuk tak sejuk sgt la..haha. Tapi sampai satu tahap aku ajak husband aku g beli heater. Tak tahan dah tdo sejuk2 ni, tak lena aku dibuatnya. Kesihatan pun kena jaga time ni, dah start sakit tekak, selesema n demam.. so antibodi kena kuat masa ni.

Musim sejuk ramai lah org keluar rumah... bersiar2, berjemur di tepi pantai.. haha time musim panas ko jgn harap nak tgk org bersantai2 diluar, nan hado lah panas2 terik tuh. Tapi, musim sejuk mmg best, siap boleh berBBQ, Berkelah, pendek kata setiap outdoor activities mmg boleh buat pada musim ni. Maka ramailah org berebut2 tempat, spot yang best untuk chill bersama keluarga. Kami pn tak ketinggalan la melepak kt tepi pantai tu.. Cuaca nyaman mcm ni bkn selalu dapat, sesekali sronok jugak isi masa lapang. 

Nampak tak tengah chill tu. tak panas pun... gigih beli kerusi kt ikea nak duk tepi pantai.haha
Lagi cerita musim sejuk, selain Sandstorm tu WINTER SALE mmg rancak weh. Aku terpegun tgk mak2 arab shopping baju winter, diorg style kuar duit mcm air je...satu troli penuh baju winter je..haha. Pelik aku diorg ni, membazir tak agak2. Nama pun Sale, mmg la murah uolls. Kami laki bini pun rembat la jgk sweater 2 3 helai. Time ni la nak berangan.. Baju2 winter cantik2 belaka. WINTER BAZAAR pun ada uolls. Macam2 diorg jual, dari Jubah hingga ke rempah2 ratus.

Sekali sekala nak pakai cani, apa salahnya..hihi
Over tak iolss..haha 

Ada org tanya, winter di Saudi ada Salji ke? Hmm, mcm mana nak jawab eh. Kalo belajar sains dan geografi, mmg ada sesetengah tempat di Saudi pernah ada salji, contohnya di Tabuk. Salji akan turun la bila sejuk melampau + hujan skit2. Maka jadila salji... Janganla pikir macam2 lak, viral sana sini tanda kiamat apa la.. haishh




No comments:

Post a Comment

Language and Manners: Comments which include offensive or inappropriate language, or considered by the blog owner to be rude and offensive, will be deleted. In the interest of fair play, no personal attacks are permitted in this blog's comments. You may question or argue the content, but not attack the blogger, nor any other commentators. Failure to respect fellow participants on this blog could result in removal and blocked access. Let's enjoy a personal and evocative conservation!

Know us

Hi! We are Husband & Wife, creator of this website. We was born in Malaysia. We’ve been traveling the world since 2012 and created this website just to share our experience and memorable moment. We were never a big traveler.
It’s time to stop dreaming of travel, take that once in a lifetime trip, and start traveling cheaper, better, and smarter.

Followers

Contact us

Name

Email *

Message *